U bent hier

Inspiratiedag employer branding

Datum:
18-02-2020
Plaats:

De Winkelhaak: Lange Winkelhaakstraat 26, 2060 Antwerpen – deze locatie bevindt zich op 5 minuten wandelen van het station Antwerpen-Centraal

Prijs: 
€75

Employer branding is hot in de HR-wereld! Zeker ook voor sociale ondernemingen, die met een bijzonder krappe arbeidsmarkt geconfronteerd worden, kan het lonen om je ‘merk’ als werkgever goed in de markt te zetten. Moeten we dan als HR-verantwoordelijken allemaal marketeers worden? Best niet! Maar het helpt wel om een aantal kneepjes van het vak te ontdekken...

Laat je inspireren op 18 februari in De Winkelhaak, vlakbij station Antwerpen-Centraal, op onze inspiratiedag rond employer branding. We beloven je een prikkelend programma met de leidende stemmen rond dit thema en praktijkgerichte workshops waarin je uit eerste hand leert wat werkt en wat niet. Zo kan ook jij op een laagdrempelige en duurzame manier de principes van employer branding integreren in jouw wervingsmix.

inspiratiesessie employer branding HRwijs

Programma

9.00 - 9.30 u 

Onthaal met koffie

9.30 - 10.00 u

 

Warm welkom: korte voorstelling van het aanbod Verso en HRwijs
- Kirsten D’Hooghe, coördinator HRwijs

Update van de werkbaarheidscijfers in de social profit 
Eind 2019 maakte de Serv de resultaten van de Werkbaarheids-barometer bekend, dé barometer van onze arbeidsmarkt. Verso presenteert de resultaten voor de social profit.
- Dirk Malfait, beleidsadviseur Verso

Boosst / Collectief : voorstelling aanbod
De financiële uitdagingen, de situatie op de arbeidsmarkt en de toenemende loonspanning tussen onszelf en andere sectoren stellen je als sociale onderneming voor de uitdaging om je employer branding te verbeteren en de koopkracht van je medewerkers te verhogen. Sectorale coöperatie Collectief presenteert een toepassing dat hierop een uniek antwoord biedt. 
- Dries Van Nieuwenhoven, oprichter

10.00 - 11.00 u

Keynote ‘Personaliseren van werk’
Zo veel mogelijk mensen zo lang mogelijk aan het werk houden lukt enkel als werknemers hun werk mogen personaliseren. Organisaties die aantrekkelijk willen blijven, vernieuwen best hun kijk op de invulling van werk. Ze ontwerpen de jobs best niet voor, maar samen met hun medewerkers.
- David Ducheyne, auteur, oprichter van Otolith - Strategic people solutions  

11.00 - 12.30 u

Keuzeworkshop 1 tot 3

 

1. Storytelling - Volzet - inschrijven niet meer mogelijk
Slogans werken niet meer, verhalen wel. Er is geen betere techniek dan storytelling om je organisatie aantrekkelijk te maken bij potentiële medewerkers. Ze voelen en begrijpen meteen hoe het er in jouw organisatie aan toegaat. In deze sessie ontdek je hoe je verhalen van eigen medewerkers inzet om nieuwe talenten aan te trekken. Je leert ook het storycanvas gebruiken, een krachtig instrument waarmee iedereen snel een goed verhaal kan opbouwen. 
- Rudy Pieters, schrijver, journalist, spreker, verteller, oprichter Verhalenmakers

 

2. Sociale media - Volzet - inschrijven niet meer mogelijk
Sociale media zijn niet meer weg te denken uit je communicatieplanning. Ook om je organisatie in de kijker te zetten als werkgever, bieden die kanalen heel wat mogelijkheden. LinkedIn, Facebook of Instagram? Communicatietrainer Brecht Vanderstraeten zet je tijdens deze sessie helemaal op weg. Hij belooft je een pak inspirerende voorbeelden, strategische inzichten en praktische tools.
- Brecht Vanderstraeten, I like media

 

3. Employer branding: van sterke werkgever naar bezielde medewerkers - ook voor kleine organisaties
Hoe ziet het ruime publiek ‘een werkgever’? Vele organisaties laten die beeldvorming de vrije loop. Maar is dit ook de juiste keuze? Een doordacht ‘werkgeversimago’ overtuigt de mensen immers van de unieke identiteit van de organisatie die je wil zijn, van de rijkdom van de jobs en loopbanen op jouw werkvloer en van de ambities en rol van de medewerkers bij de realisatie van het verhaal dat je wil schrijven. Starten met een gevoel van herkenbaarheid, daarna bezielen en behouden om vervolgens jouw medewerkers als de beste ambassadeurs jouw merk te laten uitdragen. Dit is de opdracht voor alle organisaties, verenigingen, … van klein tot groot!
- Gerd Bellemans, zaakvoerder Talent’ en id-punt

12.30 - 13.30 u

Lunch - netwerkmoment met standenmarkt

13.30 - 14.00 u

Goede praktijkvoorbeeld: Thuiszorg Vleminckveld
Voor Vleminckveld, een dienst gezinszorg met 215 verzorgenden en thuishelpsters, gaat employer branding helemaal terug naar hun basiswaarden en -visies waaraan praktische werkinstrumenten worden gekoppeld. Deze hebben impact op het goed willen werken en willen blijven werken binnen de organisatie. Ze stellen zowel cliënt als medewerker centraal en doen dit open, attent, oprecht, verbonden en enthousiast! Een praktijkvoorbeeld van de vertaling van visie naar praktijk, soms met een serieuze hoek af. 
- Robby De Munck, projectcoördinator Vleminckveld

14.00 – 15.30 u

Keuzeworkshop 1 tot 3

 

1. Employee journey mapping - Volzet - inschrijven niet meer mogelijk
Ga mee op zoek naar 'moments that matter'. Hoe goed ken je je medewerkers? Hoe ervaren ze werken bij jouw organisatie? Weet je als werkgever welke momenten cruciaal zijn voor je medewerkers? Net hier gaan we tijdens de workshop naar op zoek. Je krijgt de techniek van employee journey mapping aangereikt waarbij je voor specifieke doelgroepen (kandidaten, starters, ...) een overzicht maakt van de diverse ervaringen die deze medewerkers hebben met je organisatie. Hierdoor krijg je tegelijk ook inzicht in de behoeften en de vragen die leven bij medewerkers en dit tijdens de verschillende fasen in hun loopbaan. Door de "touchpoints" in beeld te brengen, kan je nadien focussen op wat impact heeft. Met deze interactieve techniek kan je  nadien zelf aan de slag in je eigen organisatie.
- Vanessa De Mulder, Design & Develop

 

2. Werknemers als ambassadeurs
Rekruteer jij via bestaande medewerkers? Zijn zij ambassadeur voor je organisatie? Kandidaten aanbevolen door medewerkers zijn vaak de meest waardevolle sollicitanten. Werkgevers doen dit door hun eigen medewerkers in te zetten als ambassadeur. Sociale media spelen hierbij een belangrijke rol.
Tijdens deze workshop krijg je concrete tips hoe je een 'referral programma' organiseert en implementeert in jouw organisatie. Volgende vragen komen aan bod: wat kan je bereiken met een referral programma?; hoe ziet dit eruit en hoe begin je er aan?; hoe communiceer je hierover en betrek je medewerkers?; dien je medewerkers te belonen en hoe doe je dit?; hoe stimuleer je medewerkers om positief te praten over de werkgever?
- Pieter Neels, CEO Nakama HR // Evelyne Sinnaeve, eigenaar Delsi Consulting

 

3. De strijd om talent, stappenplan voor ondernemingen
Hogent ging op zoek naar wetenschappelijk onderbouwde antwoorden en ontwikkelde op basis hiervan een - evidence based - stappenplan voor ondernemingen, met heel wat concrete tips en een online vragenlijst voor het meten van je 'brand'. Wat is een employer brand, wat levert het op en welke stappen moet je als organisatie zetten om tot een aantrekkelijke, onderscheidende en authentieke employer brand te komen? Hoe ontwikkel en manage je dat? Hoe draag je dit intern en extern uit? Op die vragen krijg je een antwoord in deze interactieve lezing.
- Katrien Cobbaut, onderzoeker-docent Commerciële economie en ondernemerschap, Hogent

Praktisch

  • Datum: dinsdag 18 februari, van 9 tot 16u.
  • Inschrijven liefst voor donderdag 13 februari.
  • Deelnameprijs: 75 euro, lunch inbegrepen. Elke betalende deelnemer kan gratis één collega meenemen uit de eigen of een bevriende organisatie.
  • Locatie: de Winkelhaak: Lange Winkelhaakstraat 26, 2060 Antwerpen – deze locatie bevindt zich op 5 minuten wandelen van het station Antwerpen-Centraal
  • Doelgroep: deze inspiratiedag is er voor alle directieleden, personeelsverantwoordelijken, coördinatoren, leidinggevenden van vzw’s.
  • Vragen? Neem contact op met Mieke Mertens, HR-adviseur HRwijs: mieke.mertens@verso-net.be

Inschrijven?

> Inschrijven doe je hier
Strategisch HR-beleid