Wat maakt een team effectief? Met deze checklist kan je een diagnose maken.
Hoe zit het in een team met duidelijkheid rond doelen, rollen, procedures en interactie?
Met de bijhorende checklist kan je, samen met de teamleden, een diagnose maken. Ontdek jullie uitdagingen en zet een eerste stap naar een nog betere werking.
Teamwerking: stop het drama en communiceer effectiever
Wringt het wel eens in een team? Is de manier waarop ze met elkaar of met anderen omgaan niet altijd helpend? Wil je graag dat ze hieruit zelf een uitweg kunnen vinden? Haal dan eens een driehoek boven: de dramadriehoek.
Zelfsturende teams heten hét antwoord te zijn op al te bekende uitdagingen als vervreemding van het werk, absenteïsme, gebrek aan flexibiliteit of eigenaarschap, burn-out, bore-out… de lijst is lang. Innovatieve arbeidsorganisatie (IAO) komt in vele vormen, maar zelfsturing – naast gedeeld leiderschap – mag zich zeker tot kampioen kronen. Helaas blijkt ook die gehypte weg naar een betere arbeidswereld niet vrij van valkuilen: “Wij waren pioniers, maar nu is het tijd om bij te sturen.”